Ruimtelijk werk
Bloom
Achterlichten van auto's worden gloeiende flora, een levendig tegenwicht voor de gecontroleerde chaos van de weg. Bloom imiteert de generatieve kracht van de natuur, niet door nabootsing alleen, maar door een radicale herinterpretatie van afval. Het vertrouwde wordt vreemd, het functionele wordt mooi. Dit is een bewijs van het onverwachte potentieel in afgedankte materialen, een stille rebellie tegen het eindeloze traject van consumptie en weggooien. Afval niet als eindpunt, maar als potentieel begin.
In een tijdperk dat gekenmerkt wordt door bezorgdheid over het klimaat en een drang naar circulaire economieën, symboliseert de transformatie van autoafval in lichtgevende bloemen hoop en veerkracht. Door de nadruk te leggen op metamorfose in plaats van afbraak, zet Bloom de kijkers aan om hun relatie met consumptie in een steeds meer verkwistende wereld te heroverwegen om tegelijkertijd de menselijke creativiteit en innovatie vieren.
foto: Wybo Smids
Obelisk
Geïnspireerd op Albert Einsteins observatie “We zijn allemaal leven dat probeert te leven tussen ander leven dat probeert te leven”, viert Obelisk de overlevingsdrang van een klein plantje. Obelisk maakt een proces zichtbaar dat normaal gesproken onwaarneembaar is voor het blote oog, waardoor de strijd om te overleven voelbaar wordt. De onophoudelijke groei van de plant naar het licht dient als een krachtige metafoor voor de universele drang naar leven, een eigenschap die alle levende organismen gemeen hebben, van het kleinste zaadje tot het grootste zoogdier. Het laat de veerkracht en schoonheid van het leven zelf zien; een constant, alledaags wonder dat vaak voor vanzelfsprekend wordt aangenomen. Daarmee overstijgt het zijn technologische vorm en wordt het een monument voor het buitengewone in het gewone.
Foto: Jacob van Essen
TreeTree
De keuze van een boom als onderwerp - een krachtig symbool van groei, levensduur en onderlinge verbondenheid - is veelzeggend. Door dit symbool in gloeiende pixels weer te geven, vervagen de grenzen tussen cultuur en natuur, tussen het kunstmatige en het natuurlijke. De afgebeelde “natuur” wordt gefilterd door een technologische lens, gekleurd door menselijk vernuft. We zien de natuur, maar niet zoals ze is, maar zoals ze wordt “geïnterpreteerd”, opnieuw verbeeld, een tot nadenken stemmend huwelijk tussen technologische vooruitgang en de blijvende kracht van natuurbeelden.
Tree Tree verwijst naar de spanning tussen technologie en natuur en weerspiegelt de groeiende fascinatie van de maatschappij voor digitale ervaringen. Het roept vragen op over duurzaamheid en milieubewustzijn en benadrukt de rol van de mens in het interpreteren en transformeren van de natuurlijke wereld. De LED-boom dient als metafoor voor innovatie, eenheid en de wisselwerking tussen kunstmatig en organisch leven.
Foto: Jacob van Essen